Branches

VWDHZ

Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche

De VWDHZ is de belangenbehartiger en spreekbuis van de bouwmarkten en doe-het-zelfwinkels. De leden realiseren jaarlijks een omzet van 3 miljard euro met ongeveer 19.000 medewerkers.

Doel van de VWDHZ is het bevorderen van de sociale en economische belangen van haar leden. Daartoe wordt zij ondersteunt door een secretaris, die vanuit zijn functie het bestuur ondersteunt, vertegenwoordigt en adviseert.

Daarnaast wordt de VWDHZ ondersteunt door een secretaris van Bureau Arbeidszaken. De voorzitter van de VWDHZ is lid van het Algemeen Bestuur van de RND.

Aangesloten ondernemingen

De leden van de Vereniging Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche in Nederland zijn:

  • Bauhaus Nederland
  • DGN Retail B.V.: Hubo, Multimate.
  • Hornbach Bouwmarkt (Nederland) B.V.
  • Intergamma B.V.: Gamma en Karwei.
  • Praxis Groep B.V.
  • Vereniging Franchisenemers Intergamma
  • Praxis Aangesloten Bedrijven (PAB)

Contactgegevens

De VWDHZ is gevestigd bij de Raad Nederlandse Detailhandel.
Secretaris: Wouter Weide
CAO: Miriam Luijendijk - van Leeuwen

Algemeen e-mailadres: vwdhz@rndweb.nl.

Branchevereniging bouwmarkten lanceert gezamenlijke campagne

“Samen klaren we deze grote klus”

Leidschendam, 9 april 2020 – In de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus, nemen Nederlandse bouwmarkten vergaande veiligheidsmaatregelen. Om verantwoord te kunnen blijven klussen is ook de inzet nodig van alle doeners die ons land rijk is. Vandaag lanceert de Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche (VWDHZ) een campagne waarin die boodschap centraal staat: Samen klaren we deze grote klus.

“Nederlanders houden van doen”, vertelt Harm-Jan Stoter, voorzitter van branchevereniging VWDHZ, waarbij Intergamma (Gamma en Karwei), Praxis, Hornbach Nederland, DGN Retail (Hubo en Multimate) en Bauhaus Nederland aangesloten zijn. “Er wordt momenteel volop geklust. Over die doenersmentaliteit beschikken wij ook. Dus hebben we de koppen bij elkaar gestoken en lanceren we een gezamenlijke campagne. Daarmee laten we zien wat nodig is om verantwoord te kunnen blijven klussen: solidariteit. Alleen samen klaren we deze grote klus.”

Veilig blijven klussen

Met de campagne laat VWDHZ zien wat nodig is om veilig te blijven klussen en vraagt de branchevereniging doe-het-zelvers om begrip. Harm-Jan vervolgt: “De veiligheid van medewerkers en klanten staat voorop. Om gezondheidsrisico’s te beperken zijn in onze branche forse veiligheidsmaatregelen getroffen. Die maken het er misschien niet leuker op, maar zorgen er wel voor dat bouwmarkten verantwoord open kunnen blijven. Essentieel in het geval van een lekkage of kapotte rookmelder bijvoorbeeld. We willen doe-het-zelvers niet in de kou laten staan en beseffen meer dan ooit dat dit alleen kan als bouwmarkten en Nederlandse doeners de handen ineen slaan.”

Zeven bouwmarktketens, één campagne

De basis van de campagne is de tv-spot. De tv-spot, die in korte is tijd ontwikkeld, is een samenwerking tussen de leden van de VWDHZ. Uniek en nog niet eerder vertoond in Nederland. De opnames zijn bij alle aangesloten bouwmarktketens gemaakt en brengen medewerkers én Nederlandse doeners in beeld. Samen vertellen zij het verhaal achter klussen in deze tijd: doe het alleen en houd gepaste afstand. Zodat iedereen kan blijven doen. De filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=_NSX3hxMs6A en https://www.youtube.com/watch?v=rmPsEarRsR4. In de ene versie zien jullie de gevel van Gamma, Karwei, Bauhaus en de andere versie de gevel van Hornbach, Praxis, Hubo en Multimate.

cao boekje Doe-Het-Zelf cao 2017-2020

Na het bereiken van een akkoord over de nieuwe cao voor de doe-het-zelf-branche hebben partijen de afspraken opgenomen in het cao-boekje 2017-2020. In de linkerkantlijn treft u onder downloads de laatst bekende digitale versie van de cao aan 2017-2020. Miriam Luijendijk-Van Leeuwen is contactpersoon voor cao.

Richtlijnen bescherming en veiligheid medewerkers en klanten DHZ

De bouwmarkten en Doe-Het-Zelfwinkels die zijn aangesloten bij de Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche (VWDHZ), Intergamma (Gamma en Karwei), Praxis, Hornbach Nederland, DGN Retail (Hubo en Multimate) en Bauhaus Nederland, hebben in aanvulling op de maatregelen van de regering in de aanpak van het coronavirus, afhankelijk van de grootte van de winkel en indien nodig, additionele maatregelen genomen.

Toegangsregulering

  • Bezoekersaantallen worden bij de ingang gereguleerd
  • Beveiligers en/of extra personeel houden, waar dat nodig is, toezicht bij de in- en uitgang
  • Afhankelijk van de grootte van de vestiging zijn, zo nodig, hekken geplaatst om bezoekers voor de ingang te laten wachten
  • Strepen zijn aangebracht als afstandsindicatie indien nodig
  • Zo mogelijk fysieke scheiding van ingaande en uitgaande klantenstroom
  • Winkelwagen of – mandje wordt, zo mogelijk, sterk aangeraden
  • De afvalstraten, -bakken voor elektronisch afval en batterijen blijven toegankelijk met inachtneming van de RIVM-richtlijnen
  • Pakket afhaalpunten en servicepunten blijven toegankelijk met inachtneming van de RIVM-richtlijnen

Overige communicatie naar klanten

  • Regelmatig worden de maatregelen via instore radio aan klanten gecommuniceerd
  • Binnen en buiten hangen posters, signaleringen en borden om mensen op de 1,5 meter afstand te wijzen
  • Oproep via sociale media om zoveel mogelijk alleen te komen
  • Alle communicatie wordt ondersteund via website, sociale media, nieuwsbrief en pers
  • We stimuleren online-bestellingen
  • De retourtermijn is verdubbeld

Aanvullende richtlijnen voor hygiëne, het beschermen van medewerkers en klanten bij balies en in de vestiging, het beschermen van medewerkers en klanten bij kassa’s en algemene informatie en communicatie naar medewerkers staan in het Richtlijnendocument hier op de pagina (pdf)

Aangesloten ondernemingen