Branches

VWDHZ

Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche

De VWDHZ is de belangenbehartiger en spreekbuis van de bouwmarkten en doe-het-zelfwinkels. De leden realiseren jaarlijks een omzet van 3 miljard euro met ongeveer 19.000 medewerkers.

Doel van de VWDHZ is het bevorderen van de sociale en economische belangen van haar leden. Daartoe wordt zij ondersteunt door een secretaris, die vanuit zijn functie het bestuur ondersteunt, vertegenwoordigt en adviseert.

Daarnaast wordt de VWDHZ ondersteunt door een secretaris van Bureau Arbeidszaken. De voorzitter van de VWDHZ is lid van het Algemeen Bestuur van de RND.

De VWDHZ)heeft op 6 april jl. met FNV en CNV Vakmensen een akkoord bereikt over een nieuwe cao Doe-het-zelfbranche (DHZ). De cao kent een looptijd van twee jaar en geldt tot 1 januari 2024. Naast afspraken over inkomensverbetering, zijn er ook afspraken gemaakt die passen in een tijd waar enerzijds flexibiliteit is gewenst en
anderzijds de behoefte is aan regie over eigen tijd In de cao worden de schaallonen van de medewerkers in functiegroep 2 en hoger op twee momenten verhoogd:
.- per 1 juni 2022 met 3%.
- per 1 januari 2023 met 3%
- per 1 januari 2023 ontvangt het winkelpersoneel een extra structurele loonsverhoging van 0,25% (totaal 3,25%) als compensatie voor het verlagen van de
zondagtoeslag per die datum van 100% naar 75%.
- het salarisdeel boven de cao-schaal wordt zowel op 1 juni 2022 als 1 januari 2023 met 0,5% verhoogd.

In de kolom links via u meer informatie over de cao (nieuwsbrief nr. 5).

Geen eenmalige uitkering in 2021
In de cao 2020-2021 is de afspraak gemaakt dat als de omzet in 2021 gelijk of hoger is aan de omzet in 2020 er een eenmalige uitkering van 2% zal worden uitgekeerd. Basis is het Gfk-cijfer over de DHZ-branche. Deze haalt echter bij lange na niet het niveau van vorig jaar, waardoor er geen eenmalige uitkering wordt uitgekeerd in 2021.

Aangesloten ondernemingen

De leden van de Vereniging Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche in Nederland zijn:

  • Bauhaus Nederland
  • DGN Retail B.V.: Hubo, Multimate.
  • Hornbach Bouwmarkt (Nederland) B.V.
  • Intergamma B.V.: Gamma en Karwei.
  • Praxis Groep B.V.
  • Vereniging Franchisenemers Intergamma
  • Praxis Aangesloten Bedrijven (PAB)

Contactgegevens

De VWDHZ is gevestigd bij de Raad Nederlandse Detailhandel.
Secretaris: Wouter Weide
CAO: Miriam Luijendijk - van Leeuwen

Algemeen e-mailadres: vwdhz@rndweb.nl.

Branchevereniging bouwmarkten lanceert gezamenlijke campagne

“Samen klaren we deze grote klus”

Leidschendam, 9 april 2020 – In de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus, nemen Nederlandse bouwmarkten vergaande veiligheidsmaatregelen. Om verantwoord te kunnen blijven klussen is ook de inzet nodig van alle doeners die ons land rijk is. Vandaag lanceert de Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelfbranche (VWDHZ) een campagne waarin die boodschap centraal staat: Samen klaren we deze grote klus.

“Nederlanders houden van doen”, vertelt Harm-Jan Stoter, voorzitter van branchevereniging VWDHZ, waarbij Intergamma (Gamma en Karwei), Praxis, Hornbach Nederland, DGN Retail (Hubo en Multimate) en Bauhaus Nederland aangesloten zijn. “Er wordt momenteel volop geklust. Over die doenersmentaliteit beschikken wij ook. Dus hebben we de koppen bij elkaar gestoken en lanceren we een gezamenlijke campagne. Daarmee laten we zien wat nodig is om verantwoord te kunnen blijven klussen: solidariteit. Alleen samen klaren we deze grote klus.”

Veilig blijven klussen

Met de campagne laat VWDHZ zien wat nodig is om veilig te blijven klussen en vraagt de branchevereniging doe-het-zelvers om begrip. Harm-Jan vervolgt: “De veiligheid van medewerkers en klanten staat voorop. Om gezondheidsrisico’s te beperken zijn in onze branche forse veiligheidsmaatregelen getroffen. Die maken het er misschien niet leuker op, maar zorgen er wel voor dat bouwmarkten verantwoord open kunnen blijven. Essentieel in het geval van een lekkage of kapotte rookmelder bijvoorbeeld. We willen doe-het-zelvers niet in de kou laten staan en beseffen meer dan ooit dat dit alleen kan als bouwmarkten en Nederlandse doeners de handen ineen slaan.”

Zeven bouwmarktketens, één campagne

De basis van de campagne is de tv-spot. De tv-spot, die in korte is tijd ontwikkeld, is een samenwerking tussen de leden van de VWDHZ. Uniek en nog niet eerder vertoond in Nederland. De opnames zijn bij alle aangesloten bouwmarktketens gemaakt en brengen medewerkers én Nederlandse doeners in beeld. Samen vertellen zij het verhaal achter klussen in deze tijd: doe het alleen en houd gepaste afstand. Zodat iedereen kan blijven doen. De filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=_NSX3hxMs6A en https://www.youtube.com/watch?v=rmPsEarRsR4. In de ene versie zien jullie de gevel van Gamma, Karwei, Bauhaus en de andere versie de gevel van Hornbach, Praxis, Hubo en Multimate.

Aangesloten ondernemingen