Branches

CF RND+

Commissie Franchising RND(+)

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is tachtig jaar geleden opgericht als Raad voor het filiaal- en grootwinkelbedrijf, waarin – naar behoefte – filiaalbedrijven en centraal geleide formules in de food en de non-food detailhandel samenwerken aan dossiers, al dan niet samen met anderen.

In Nederland bestaat de Nederlandse Franchisevereniging, waarvan de meeste formules lid zijn. Franchising in de non-food bedraagt zo rond de 15% van de omzet, in de food ligt dat hoger en in de horeca en dienstverlening zijn percentages doorgaans lager. Daardoor is franchising voor een beperkt aantal spelers in de markt van belang. Maar wel een belangrijk deel. Immers, daar waar tijdens de transformatie in de detailhandel in het bijzonder grote ketens sneuvelen en ook veel mkb-bedrijven, blijft samenwerken in franchiseverband ijzersterk overeind. Samenwerken richting klanten loont dus. Vandaar de focus op win-win.

De Nederlandse Franchise Code (NFC) is door minister Kamp in februari 2016 naar de Tweede Kamer gestuurd. Om de code te implementeren, is draagvlak voor de code nodig. Daarom heeft het Bestuur van de RND besloten om de Commissie Franchising RND(+) in te stellen, waarbij franchisegevers zich bij kunnen aansluiten voor hun belangenbehartiging.

De Commissie Franchising van de RND(+) zoekt door de samenwerking bij tweede deel van totstandkoming van een in Nederland toepasbare code voor franchising uitdrukkelijk naar een verbreding van de betrokkenheid van de diverse vormen van en sectoren in franchise en is uit op het verkleinen van de afstand tussen de tekentafel en de praktijk. Zij is niet uit op het vergroten van de afstand tussen franchisegevers en –nemers, groot of klein, nationaal of internationaal. Het moet leiden tot een evenwichtig speelveld tussen partijen onderling, maar ook tussen franchising en andere ondernemingsvormen. We werken dus juist intensief samen met de NFV op gebied van belangenbehartiging.

Uiteindelijk doel is om te komen tot één Nederlandse Franchise Federatie, waarbij franchisenemers én –gevers zijn aangesloten, net zoals dat in andere landen in Europa ook het geval is en waar zo mogelijk een Europees breed gedragen gedragscode op van toepassing is.

Leden van de RND (+) Commissie Franchising

Leden zijn onder andere:

  • Jumbo (food)
  • FHC Formulebeheer (horeca)
  • Euretco (non-food)
  • Sligro / Emté (food)
  • Straetus (dienstverlening)
  • Coop (food)
  • Intratuin (non-food)
  • Centraal Bureau Fast Food Service (horeca)
  • Ahold (food en non-food)
  • Hema (non-food)
  • WAVE - Cosmo Hairstyling en Team Kappers (winkelambacht)
  • Febo (horeca)

Binnen de Commissie Franchising RND (+) is ook een compacte werkgroep juridische zaken actief.

Lees meer in onze standpunten:

Aangesloten ondernemingen