Nieuws
Herstel Eerlijk speelveld met Europese retail: Raad boekt vooruitgang op gebied van 'direct import'
Raad neemt unaniem besluit om al vanaf 2026 de vrijstelling af te schaffen op de import van pakketten onder de €150 en een heffing te leggen op individuele pakketten.
De Ecofin-ministers zijn op 13 november overeengekomen dat de vrijstelling van douanerechten op kleine pakketten van buiten de EU (tot €150) al vervalt in 2026. Dat is twee jaar eerder dan ze oorspronkelijk gepland hadden met de modernisering van douane in Europa. Dit betekent dat voortaan ook voor pakketjes met een waarde lager dan €150 invoerrechten moeten worden betaald bij directe import uit landen buiten Europa, zoals China. Vooralsnog lijkt dat een vast bedrag te worden van 2 euro per pakket.
De voorgestelde EU-afhandelingskosten zijn een strategisch instrument om bulkinvoer door niet-EU fabrikanten te stimuleren in plaats van de miljarden aan individuele ‘direct import’-zendingen. Immers, daarbij is de consument degene die op eigen rekening en risico en zonder consumentenrechten zijn aankopen importeert en zich dat niet echt realiseert. Door bulkimport wordt de handhaving door de douane vergemakkelijkt en wordt bevorderd dat het niet de consument is die importeert, maar de fabrikant die dan aanspreekbaar is.
Belangrijk is wel dat de EU-administratiekosten centraal door de Commissie worden toegepast om grenswinkelen en verschillen in regelgeving te voorkomen. Het kan niet zo zijn dat alle landen hun eigen tarieven gaan bepalen. Het geld wordt gebruikt om de douane te versterken. Op een later tijdstip zouden beter aansluitende importheffingen kunnen worden opgelegd, wanneer de douane daar klaar voor is.
Retailers werkten in Europa eigen voorstel uit
Nu na Draghi echt werk moet worden gemaakt van het openen van de interne markt in Europa, is het ook belangrijk om lekken te dichten die ons kwetsbaar maken en Europese fabrikanten en handelaren op achterstand zetten. Een groot lek is ‘direct import’.
Samen met onze zusterorganisaties in andere landen werkten we binnen EuroCommerce aan een gezamenlijke positie met 10 belangrijke aanbevelingen.
1. EU-kader voor samenwerking
Ontwikkel een EU-breed raamwerk waarin handhavingsautoriteiten op nationaal en EU-niveau effectief kunnen samenwerken en data delen om de bestrijding van non-compliance te verbeteren.
2. Permanente Taskforce tegen oneerlijke concurrentie
Stel een structurele taskforce bij de Europese Commissie in, specifiek gericht op het aanpakken van oneerlijke concurrentie van aanbieders uit derde landen.
3. Kijk bij het uitvoeren van impact assessments naar uitvoerbaarheid
Voeg een verplichte toets op handhaafbaarheid toe aan alle wetgeving-impactanalyses, met bijzondere aandacht voor niet-EU aanbieders.
4. Uitbreiding onderzoek- en handhavingsbevoegdheden
Geef de Europese Commissie bredere bevoegdheden om grensoverschrijdende en digitale misstanden te onderzoeken én over te nemen indien meerdere lidstaten geraakt worden.
5. Herziening CPC-regelgeving
Start het herzieningsproces van de Consumer Protection Cooperation Regulation om grensoverschrijdende samenwerking, transparantie en digitale handhaving te versterken.
6. Mechanisme om markttoegang te beperken
Introduceer een EU-instrument waarmee markttoegang tijdelijk of permanent beperkt kan worden voor partijen die systematisch niet voldoen, vooral uit derde landen.
7. Gecertificeerde “Authorised Representatives”
Creëer een stelsel met gecertificeerde gemachtigde vertegenwoordigers, die verantwoordelijk en traceerbaar zijn voor non-EU producten op de Europese markt. Op deze manier kunnen platforms en handelaren die binnen Europa opereren laten zien of de leverancier met wie je een contract sluit aanspreekbaar en aansprakelijk is door gevestigd te zijn binnen de EU. Je ziet nog steeds dropshippers en minder verantwoord opererende platforms die het mogelijk maken dat je een koopovereenkomst sluit met een fabrikant buiten de EU zonder dat je je daar bewust van was.
8. Versnellen douanehervorming
Maak voortgang met de hervorming van het douanepakket, inclusief harmonisatie van procedures en een sterkere Europese douaneautoriteit.
9. Digitaal EPR-loket
Structureer en digitaliseer Extended Producer Responsibility-systemen (EPR) via een ‘one stop shop’ om administratieve lasten te verlagen en eerlijke bijdragen af te dwingen van alle aanbieders.
10. Digital Product Passport
Rol de Digital Product Passport (DPP) uit om product-compliance, automatische controles en interoperabiliteit te bevorderen, zonder extra lasten voor kleinere handelaren.