Nieuws

Ed van de Weerd nieuwe voorzitter Raad Nederlandse Detailhandel (RND)

De leden van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) hebben de heer Ed van de Weerd gekozen als hun nieuwe voorzitter.

Ed van de Weerd (geb. 1969) is sinds mei 2018 CEO van A.S. Watson Benelux. Daarvoor was hij onder meer werkzaam bij Jumbo supermarkten, Ahold Nederland en Tsjechië, Vodafone en Procter & Gamble. Ook is hij onder andere voorzitter van het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven.

De RND komt in een nieuwe fase terecht. Filiaalbedrijven en winkelformules vormen de ruggengraat van de winkelgebieden en zorgen voor bijna tweederde van de werkgelegenheid in de winkelstraat. Zeker in deze bijzondere tijd ervaren wij dat wij als filiaalbedrijven en winkelformules veelal dezelfde uitdagingen hebben. Sterker dan ooit tevoren merken wij wat ons bindt, en is er de noodzaak om onze krachten te bundelen. We zullen dan de komende tijd als RND hard werken om de belangen van alle filiaalbedrijven en winkelformules te behartigen en ons meer dan voorheen duidelijk op de kaart te zetten”, aldus Ed van de Weerd.

Ed van de Weerd volgt als voorzitter Ed Hamming op, die sinds 2004 voorzitter was en begin 2017 een Koninklijke onderscheiding ontving voor zijn bijdrage aan de sector detailhandel. Ook Harry Bruijniks, sinds 2007 bestuurslid bij de RND treedt terug als bestuurder.

Het huidige RND-bestuur bestaat uit:

  • Ed van de Weerd – Voorzitter RND, CEO A.S. Watson Benelux
  • Casper Meijer – Vicevoorzitter, CEO Welkoop Retail
  • Harm-Jan Stoter – Penningmeester, CEO Intergamma
  • Jan-Derek Groenendaal – Managing Director Grandvision Benelux
  • Pieter Saman – CEO Gall & Gall
  • Remko Rijnders – General Managing Director Media Markt Benelux
  • Pieter Rozendaal – General Manager Action Nederland

De RND behartigt de collectieve belangen van de centraal geleide winkelfiliaalbedrijven en franchisegevers in de detailhandel in Nederland, met name in de non-food. De Nederlandse detailhandel is zowel offline als online een essentiële schakel tussen producenten en consumenten. De relatie met consumenten vormt de kern van de detailhandel. Een eerlijke en respectvolle relatie tussen alle leden in de distributieketen is essentieel voor een efficiënte levering van goederen en diensten op een zo duurzaam mogelijke manier. Detailhandelaren zorgen voor een concurrerend aanbod op het gebied van prijs, winkelervaring en productassortiment. De leden van RND tellen op tot ongeveer € 16 miljard detailhandelsomzet in Nederland.