Standpunten

ReclameCode en Ja-Ja Stickers

Winkeliers zijn het oneens met het plan van de gemeente Amsterdam om burgers die geen "ja-ja"-sticker op de voordeur plakken, reclamefolders te onthouden.

Onderzoek laat zien dat aanwijsbaar gemiddeld 29% van winkelverkopen te linken zijn aan papieren folders. Geef consumenten en ondernemingen vijf jaar de tijd en een significant deel zal worden ingevuld door gerichte reclame op mobiele telefoons, maar de wereld is zo ver nog niet. En laat zich ook niet dwingen of versnellen.

Laten we tot die tijd landelijk werken op basis van de werkende afspraken die we hebben gemaakt met elkaar op basis van zelfregulering. Iedereen kan gratis een Ja-Nee sticker of Nee-Nee sticker krijgen. In Amsterdam alleen al heeft 45% van de bevolking zo'n sticker geplakt. Het is belangrijk dat we landelijk kunnen blijven communiceren en er één punt is waar consumenten met eventuele klachten terecht kunnen. Amsterdam kan een veel hoger percentage oud papier inzamelen, als meer papierbakken worden geplaatst en burgers afval beter scheiden.