Standpunten

Geoblocking

Geoblocking is de praktijk waarbij consumenten op basis van hun locatie geen toegang krijgen tot een webshop, een bestelling niet kunnen afronden, of worden doorgestuurd naar een lokale webwinkel met andere prijzen en voorwaarden. In veel gevallen is geoblocking logisch: denk aan de verkoop van producten die om technische redenen alleen geschikt zijn voor gebruik in het thuisland van de winkelier.

Europa is er om bruggen te bouwen tussen consumenten en bedrijven door het maken van passende afspraken om één interne markt te laten werken. Zolang er binnen de EU nog grote verschillen zitten in gerantiewetgeving, BTW en er nog bijvoorbeeld verschillende stekkertypen zijn, zou geoblocking mogelijk moeten blijven. Geoblocking zou een van de sluitstenen moeten zijn op de voltooiing van de interne markt. Prima dat consumenten over grensen moeten kunnen kopen, maar dan wel tegen de voorwaarden die daar gelden, waarop je consumenten dan moet wijzen. Als consumenten zelf in Verre Oosten bestellen, verwachten ze weinig, maar in EU verwachten ze gelijke voorwaarden. Dat is helaas nog niet zo. Langzamerhand tekent zich een voorstel af, waarbij consumenten wel kunnen kopen in andere EU-landen, geoblocking niet mag als je aantoonbaar in die landen ook wil verkopen, maar ondernemers niet hoeven te leveren en dus consument zelf vervoer en vervoerskosten moet regelen. Dat laat zien dat de voorstellen voor geoblocking in feite te vroeg komen en de interne markt eerst verder voltooid moet worden.