Standpunten
Digitale euro
Detailhandelaren verwelkomen de digitale euro, zoals we die nu kennen uit de ontwerpfase in mei 2023 - als een algemeen aanvaarde, kostenefficiënte aanvulling op de huidige mix aan betaalmiddelen. Om acceptatie door retailers te bevorderen, moeten de acceptatiekosten voor ondernemers zo laag mogelijk zijn, zo mogelijk zelfs nul als acceptatie verplicht wordt.
Verder is de opvatting van de Raad Nederlandse Detailhandel:
- Mits op de juiste manier ontworpen, heeft de digitale euro het potentieel om waardevol te zijn voor consumenten en detailhandelaren in de EU, wat de acceptatie zou stimuleren
- Om de kosten laag te houden, moet de digitale euro verder gaan dan het kopiëren van de bestaande digitale betalingen in het huidige betaallandschap en zou baat hebben bij het openen van de deur naar innovatie. Denk bijvoorbeeld aan offline betaalmogelijkheden, digitale anonimiteit en lagere kosten gerekend in centen per transactie in plaats van procenten
- We pleiten voor een veerkrachtig, gemakkelijk te integreren, flexibel ontwerp en functionaliteit, om een vlotte introductie en implementatie offline én online mogelijk te maken
- We zien grote voordelen in de 'offline' use cases om de economie draaiende te houden in geval van stroom- of internetstoringen. Cash is in Nederland geen echte terugvaloptie meer.
- De digitale euro zou overal een euro en niet programmeerbaar moeten zijn. Programmeerbaarheid ondermijnt het vertrouwen in een munt.
- "Gratis" voor consumenten wordt vaak opgevat als waardeloos. Als de betaalmix van consumenten verandert door de digtale euro en duurdere middelen worden minder gebruikt, dan zou vrijgekomen ruimte best gebruikt kunnen worden om mee te betalen aan systeemkosten