Standpunten

Betalingsverkeer

Betalingsverkeer moet snel, veilig, simpel en efficiënt zijn. Mede dankzij het Convenant betalingsverkeer hebben we gerealiseerd dat het Nederlandse betalingsverkeer het efficiëntste van Europa is én ook veilig, simpel en snel. De vraag is of we dat kunnen houden nu allerhande innovaties de markt gaan overspoelen. Nu betalen winkeliers ongeveer 5 cent voor een pinbetaling aan een bank en 20-50 cent voor een iDeal-betaling. Ondernemers zouden bij het omarmen van innovaties kritisch moeten blijven kijken of ze de meerwaarde die innovaties beloven wel kunnen realiseren.

Het is niet alleen in het belang van de detailhandel, maar ook in het maatschappelijk belang dat het betalingsverkeer veilig en efficiënt verloopt. Winkeliers, consumenten, banken, toezichthouders en nationale en Europese overheden spelen daarin ieder hun rol. De winkelier is zowel gebruiker als acceptant, en daarmee de spil in het betalingsverkeer. Daarom werken we op dit dossier samen binnen Detailhandel Nederland én met de samenwerkende tankstations en horeca. Zaken als loyalty, cadeaukaarten en andere zaken komen steeds dichterbij het domein van betalingsverkeer.

Ondernemers in de detailhandel betaalden in 2014 in totaal € 860 miljoen voor het betalingsverkeer (pinnen, cash, creditcards). Per pinbetaling kwam dat neer op €0,18 (waarvan ongeveer €0,05 aan een bank), voor een contante betaling €0,22 en voor een creditcard €1,80 (omdat hier een percentage van de omzet moet worden betaald). Al dit soort onderzoeken worden uitgevoerd door de Stichting Bevorderen Efficient Betalen.

Bij winkels zitten 'm die kosten vooral in doorlooptijden aan de kassa, administratieve verwerking en ook aan tarieven voor met name banken. Bij online zijn het vooral de tarieven aan service providers. Sinds 2005 zijn de betaalde pintarieven niet gestegen en dalen de totale kosten licht. Dat komt doordat pinnen efficiënter is dan cash, iDeal en creditcards en pinnen relatief nog steeds groeit.