Blogs

Veranderend landschap

Vaak kijken we alleen naar ons winkellandschap wat verandert. Onze directe omgeving verandert echter ook sterk. Zo las ik dat het totale vloeroppervlak van distributiecentra in Nederland de afgelopen vijf jaar met maar liefst 20 procent is gestegen tot 28 miljoen vierkante meter. Dat is evenveel als de optelsom van onze winkelvloeren! Critici spreken zelfs van de ‘verdozing’ van ons landschap. De vraag is of we de gebouwen niet wat mooier kunnen maken. Bij Venlo verrijst het grootste distributiepark van Nederland: Greenport. Het moet twee keer zo groot worden als Schiphol. Goed om dat te weten in relatie tot de discussie rond Schiphol. Naast onze luchthaven en de haven van Rotterdam hebben we blijkbaar ook Greenport Venlo waar we geld verdienen.

Verder zien we een enorme toename van het aantal horecazaken. Volgens Locatus is het aantal horecapanden in 15 jaar tijd gestegen van 38.148 naar 43.774; een toename van 15%. Het aantal lunchrooms, ijssalons en bezorgservicepunten is daarbinnen meer dan verdubbeld. Daarbovenop komt nog de enorme toename van airBnB, airDnD, thuisafgehaald.nl etc. die niet in de cijfers staat. Volgens het CBS is sinds 2005 de omzet in de horeca (gecorrigeerd voor inflatie) met ruim 25% toegenomen. Deze groei komt volledig uit de laatste 3 jaar. In de crisisjaren groeide de echter omzet nauwelijks. Na Londen hebben Amsterdam en Den Haag inmiddels in Europa het grootste aantal horecazaken in centrumgebieden (richting 35-40%). Het lijkt dus dat vooral het aantal horecazaken erg sterk is toegenomen. Harder dan je op basis van de omzetontwikkeling tot 2015 zou verwachten. Zelfs zo hard dat het horeca-aandeel inmiddels tot de hoogste van Europa behoort. Dat zet wat mij betreft wel vragen bij de toekomstbestendigheid van onze buren. Zeker als de verwachting is dat de informelere concepten en deeleconomie een verdere vlucht zullen nemen en blurring in winkelstraten op de loer ligt.