Blogs

Erop en erover

Omzet non-food detailhandel groeit in 2018 met 3,4% gemiddeld (2,3% volume, 1,2% afzetprijzen; Rabobank), terwijl de groei al 3,7% was in 2017. De verwachting is dat als belastingschijven in 2019 significant veranderen en lonen en prijzen stijgen, de groei zal doorzetten (en internationaal de boel in evenwicht blijft). Locatus meldt dat leegstand weer gemiddeld onder de 7% duikt. In écht grote steden, wijkcentra en kleine kernen is leegstand lager, op meubelboulevard nam leegstand het hardst af en alleen in middelgrote steden (bijvoorbeeld Roosendaal, Purmerend, …) ligt hij op 12% en neemt toe.

Consumentenvertrouwen en koopbereidheid, de kurk waar de detailhandel op drijft, nemen toe. Je belandt in deze tijd op kerst- en nieuwjaarsbijeenkomsten en dan wordt steevast gezegd “dat jullie het moeilijk hebben omdat onze handel naar online verschuift”. Als ik dan vraag bij wie ze al hun cadeaus vorige maand hebben besteld, dan is dat meestal bij jullie en leg nog maar eens uit dat omzet verschuift en bedank ze namens jullie voor hun vertrouwen in ons. Onze voorzitter maakte vorige week kennis met staatssecretaris Keijzer, samen met andere bestuurders van Detailhandel Nederland en hebben haar een goed beeld kunnen schetsen van de transitie en verschuivingen die gaande zijn. Deze staatssecretaris staat ‘aan’, zoekt de samenwerking met ons op en staat open om op bezoek te komen in jullie winkels.
Toch managen we verwachtingen: Omzetten lijken goed, maar onderliggende prijsontwikkeling is fragiel. De snelheid waarmee wij onze m² en organisatie kunnen aanpassen ligt lager dan dat consumentenbehoeften veranderen en de huren mogen sneller dalen. Immers, stijgende omzetvolumes, gelijkblijvende prijzen, toenemende investeringen en afschrijvingen en verschuivende consumentenbehoeftes zorgen voor dunne winstmarges. 3% loonstijging kan alleen als onze prijzen met 3% stijgen en onze kosten gelijk blijven. Deze staatssecretaris gaat veel meer dossiers oppakken die ons raken: er komt een brief aan over consumentenbeleid (garantie, digitalisering, Europese handel etc.), ze gaat kijken naar marktmacht van internationale platforms, ze pakt Retailagenda verder op, en we hadden vorige week apart ook al een gesprek met haar over franchising. “Erop en erover” dit jaar zou mijn moeder zeggen, en dat is precies wat we jullie wensen. We hopen dat jullie jezelf in 2018 sneller kunnen aanpassen dan dat het consumentengedrag verandert.