Blogs

Alcoholconsumptie en fake news

Vorige week meldde Trimbos-instituut dat in de leeftijdsgroep 55 plus richting de 10% van de populatie overmatig alcohol consumeert. Redenen zijn volgens het onderzoek: ter ontspanning, voor de gezelligheid, uit eenzaamheid, door veel vrije tijd, de aanwezigheid van stressfactoren of uit gewoonte. De nieuwe norm van de gezondheidsraad is overigens één glas of liever geen glas per dag. Nu heb ik een zorgplicht naar mijn bestuurders, dus bij dezen. Ook meldde Jellinek in een onderzoek dat alcoholconsumptie onder probleemdrinkende jongeren één van de hoogste in Europa is. Expliciet werd erbij vermeld dat het geen representatieve steekproef was, maar hordes journalisten drukten het maar weer eens af: “Nederlandse jeugd zuipschuiten”. De waarheid is echter dat het gevoerde Nederlandse alcoholbeleid erg succesvol is: we drinken o.a. behoorlijk veel minder vergeleken met tien jaar geleden, probleemgroepen worden kleiner, de groep autorijders met slok op is meer dan gehalveerd. Logisch dan dat metingen uitwijzen dat bij de overblijvende groep probleemjongeren de gemiddelde alcoholconsumptie hoger ligt. Waarom Jellinek en Trimbos de verhalen schrijven, snap ik. Maar waarom journalisten zo weinig kritisch verhalen doorzetten, snap ik niet echt. Denken die nu echt dat wij als consumenten niet kritisch zijn en alleen de slechte verhalen willen blijven horen? Als we het dus over “fake news” hebben, dan horen verhalen over alcoholgebruik daar zeker bij. Dat neemt niet weg dat met de verkoop van alcohol verantwoordelijkheden komen die je serieus moet nemen en zichtbaar die verantwoordelijkheden neemt. De bij de RND aangesloten ketenslijters doen dat en laten met een extern mysteryshopping audit zien dat aankopen door jongeren in meer dan 80% van de gevallen mislukt.