Nieuws

Ontzie distributie en klantencontact detailhandel bij avondklok

Medewerkers die in de detailhandel werken die offline en/of online open is, moeten zoveel mogelijk ontzien worden als er een avondklok wordt ingevoerd. De avondklok is er voor mensen in thuissituaties die het Kabinet niet op straat wil hebben en niet voor werkenden die na een nog vast te stellen tijd op straat moeten zijn.

De Raad Nederlandse Detailhandel is de branchevereniging voor grootwinkelbedrijven in met name de non-food detailhandel. Bijna alle grootwinkelbedrijven zijn multichannelspeler en hebben bijna allemaal zowel een online webshop.

De online winkels zijn sowieso 24/7 open en zo ook de distributiecentra. En essentiële non-food detailhandelssectoren zoals drogisterijen, opticiens, audiciens en dierspeciaalzaken zijn op dit moment open tot 20 uur om bezoek zo veel mogelijk te spreiden.

Vooral de mensen in onze distributiecentra, de mensen die pakketten bezorgen – eigen mensen en van pakketdiensten - en de mensen die in klantcontactcentra werken tot doorgaans 22 uur en soms later, moeten worden ontzien. In distributiecentra en in de logistieke bevoorrading werken medewerkers verder ook in de nachtdienst. Voor die medewerkers is het nodig zich te kunnen blijven verplaatsen onder het regime van een avondklok. We hopen verder dat ze ook nog gebruik kunnen blijven maken van het openbaar vervoer.

Voor de winkeltypes die nog open zijn, hopen we dat winkelmedewerkers ook na de huidige winkelsluitingstijd van 20 uur mogen blijven reizen, omdat deze winkels anders nóg eerder moeten sluiten om de laatste klanten te helpen én daarnaast nog de voorraad aanvullen en winkel opruimen.

Als een ontheffing op branche- of werkniveau niet wordt gegeven, moet een vrijstelling zo laagdrempelig mogelijk te regelen zijn. Immers, de avondklok is er niet voor werkenden die na een vast te stellen tijdtip functioneel op straat moeten zijn – en meestal in hun eentje reizen -, maar voor mensen in thuissituaties die het Kabinet niet op straat wil hebben.