De VWDHZ (Vereniging van Winkelketens in de Doe-Het-Zelf branche) constateert dat veel klussers te onvoorzichtig zijn met voorbereiden van hun klus. Vaak wordt de handleiding niet gelezen en laat men na om persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken. Bouwmarkten adviseren klanten om altijd goed de handleiding te lezen. Ook wordt in de winkel aandacht gevraagd voor beschermingsmiddelen zoals stofkapjes, werkhandschoenen en veiligheidsbrillen. In klusfolders en op de websites van de bouwmarkten worden consumenten geadviseerd hoe men een klus veilig en milieuvriendelijk kan uitvoeren. Bouwmarktmedewerkers leren in hun vakopleiding over veilig klussen zodat ze klanten goed kunnen adviseren. 

Vandaag is door de stichting Consument en Veiligheid aandacht gevraagd voor het veilig klussen. De stichting constateert dat er meer slachtoffers vallen als gevolg van klussen. Dit is voor de stichting aanleiding om een campagne te starten samen met een fabrikant van gereedschap. De bouwmarkten waarderen de aandacht voor het veilig klussen. Echter, het belangrijkste is dat consumenten worden gewezen op het lezen van de handleiding en het gebruik van beschermingsmiddelen. Een eerdere veiligheidscampagne die de VWDHZ samen met stichting Consument en Veiligheid in de bouwmarkten heeft georganiseerd heeft zeer beperkt effect gehad. De bouwmarkten hebben daarom besloten deze campagne niet te continueren.