Blogs

Toerisme is een zegen

Terug van vakantie verbaas ik mij over Amsterdammers die vinden dat de stad bezwijkt onder toerisme en danig aan het vertrutten is (geen reclamefolders meer, geen feesten meer op Museumplein, geen ballonnen meer, geen reclame meer voor ongezonde producten). Toegegeven, ontwikkelingen als airbnb blijken eerder een vloek dan een zegen in een woonwijk, maar hoe kun je nou tegen groeiend toerisme zelf zijn? En is het dan zo erg in Amsterdam? UNWTO-cijfers laten zien dat tussen 2010 en 2016 het aantal buitenlandse toeristen in Nederland groeide met 45%, terwijl heel Europa slechts groeide met 26% en West-Europa specifiek met slechts 18%. Kijk je echter naar de top-20 landen, dan is Nederland gestegen van de 12e naar de 11e plaats in grootste toeristenlanden van Europa. ‘We’ staan nu op 15,8 miljoen inkomende toeristen. Frankrijk (84 miljoen), Spanje (75 miljoen) en Italië (52 miljoen) vormen de top 3. Op die 11e plaats wordt Nederland geflankeerd door Polen (groei van 40% naar 17,5 miljoen toeristen) en Hongarije (groei 60% naar 15,3 miljoen). Landen als Portugal, Griekenland en Kroatië groeiden allemaal in dezelfde periode met meer dan 50% (Turkije, Egypte, Tunesië krimpen)! Nederland is wel koploper met 38 toeristen per vierkante kilometer, maar we vervullen weer slecht een middenpositie als je kijkt naar toerisme per hoofd van de bevolking: 0,93 toerist per inwoner. Maar dat is niet evenwichtig verdeeld. Noord-Holland ontvangt immers in totaal 12 miljoen (binnenlandse en buitenlandse) toeristen, waarvan 8 miljoen uit het buitenland. De nummer 2, Zuid-Holland volgt met 5 miljoen toeristen, waarvan 2 miljoen uit het buitenland, op grote achterstand. Duitsland, België en Groot-Brittannië zijn trouwens de belangrijkste herkomstlanden. We staan dus voor de opdracht om het aantal toeristische hotspots te vergroten én om toeristen beter te verspreiden. Gelukkig hebben we een Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) die ‘HollandCity verhaallijnen’ bedenken en met bijvoorbeeld een “Mondriaan’-route, ‘Van Gogh’-route en een “Gouden Eeuw trail” mensen op ‘metroverbindingen’ de Randstad mee uitnemen. Je landt immers in Amsterdam, maar bezoekt HollandCity! Het helpt al een beetje, want Zeeland (+43%), gevolgd door Drenthe (+38%) en Friesland (+37%) waren de hardste stijgers in genoemde periode. Gemiddelde retailbestedingen variëren behoorlijk, maar zijn verklaarbaar. Een Duitser besteed gemiddeld € 36 in de retail en een Belg slechts € 27. Een Scandinaviër daarentegen € 104, een Rus € 106 en een Braziliaan zelfs € 205. De opgave is dus lokaal samen te werken, aan te sluiten op verhaallijnen en behoeften van toeristen en hun koopmotieven te (leren) kennen.